2015. feb 06.

Az elmúlt 10 év 15 legjobb filmje, amit az Oscar teljesen mellőzött

írta: Umberto
Az elmúlt 10 év 15 legjobb filmje, amit az Oscar teljesen mellőzött

15. Trust (2010)

http://www.vcdq.com/files/samples/09-2011/55644/1120196898.jpg

A Jóbarátokból ismert David Schwimmer drámája a 2010-es filmtermés egyik legfontosabb darabja. Az internetes ismerkedés legsötétebb árnyoldalait mutatja be, de cseppet sem didaktikus módon. A Trust egy, merész témákat feszegető, kőkemény dráma, végig tűpontos dramaturgiával. A főhősnő szerepében látható Liana Liberato színészi átlényegülése bármelyik Jennifer Lawrence-alakítást megeszi reggelire, de az apát játszó Clive Owen is remekel. A vége-főcím alatt játszódó jelenet pedig egészen megdöbbentő, és eléri, hogy a film súlya még sokáig nyomja a néző lelkét.
Ahol lehetett kellett volna jelölni:
- a legjobb film (a dögunalom Winter's Bone helyett)
- a legjobb női főszereplő (az egyarcú Jennifer Lawrence helyett)
- a legjobb férfi mellékszereplő (a Tolvajok városában asszisztáló Jeremy Renner helyett)
- a legjobb rendezés (a közepesen megrendezett A harcos helyett)
- a legjobb eredeti forgatókönyv (szintén A harcos helyett) 

14. A gépész (2004)

http://25.media.tumblr.com/tumblr_m03z0nm0lb1qcga5ro1_500.gif

Brad Anderson filmje jó néhány jelölést és díjat bezsebelt, az Oscar azonban észre se vette. Pedig lett volna mit! A sajátos bűntudat-történet mögül valamennyi nagy filmgyártó cég kihátrált, talán attól félve, hogy a főszereplőt alakító Christian Bale drasztikus fogyásának súlyos következményei is lehetnek. A briliáns filmnek tehát szinte nulla reklámhadjárattal kellett volna követelnie a jussát.
Mégpedig a következő kategóriákban:
- a legjobb film (a túlajnározott, de egyébként semmilyen Kerülőutak helyett)
- a legjobb férfi főszereplő (a mérsékelten jó Pán Péter Johnny Depp helyett)
- a legjobb rendezés (szintén a Kerülőutak helyett)

13. Életem a szörf (2011)

http://www.soulmunchies.com/wp-content/uploads/2011/05/mainimg_soul_surfer-590x331.jpg

A Bethany Hamilton történetét elmesélő filmben elvileg minden benne van, ami egy Oscar-díjas alkotáshoz kell: mélység és magasság, bukás és felemelkedés, megváltás, sportszellem és kitartás. És bizony nemcsak elvileg Oscar-szintű alkotás, hanem gyakorlatilag is az. Épp annyira hatásvadász, amennyire kell, hogy a szívünkig jusson el. Olyan film, ami szinte már túl szép, hogy igaz legyen. Ha engeded, hogy magával ragadjanak az érzelmi (és szó szerinti) hullámok, akkor garantált a katarzis. Kívánhat-e ennél többet egy filmalkotás? Az Oscarnak viszont nem volt elég.
Pedig lett volna helye, méghozzá a következő kategóriákban:
- legjobb film (az utóbbi évek legnagyobb filmes blöffje, Az élet fája helyett)
- legjobb rendezés (szintén Az élet fája helyett)
- legjobb adaptált forgatókönyv (a nézhetetlenül rossz Suszter, szabó... helyett)
- legjobb zene (szintén a Suszter, szabó, baka, kém helyett)

12. Időről időre (2013)

http://graduatesinwonderland.com/wp-content/uploads/2014/03/abouttime2.jpg

Az Igazából szerelem rendezője, Richard Curtis Időről időre c. filmjével ismét egy olyan művet tett le az asztalra, mely képes arra, hogy egyszerre meghassa és elgondolkoztassa, egyszerre könnyekre fakassza és megmosolyogtassa nézőit. Nem egyszerű mutatvány, a film azonban végig nagyszerűen egyensúlyoz a habkönnyű romantikus film és a mélyre ható családi dráma kategóriái közt. Ennek az egyensúlynak köszönhetően Curtis filmjét nagyon nehéz nem szeretni, az Oscarnak azonban mégis sikerült: ugyanúgy mellőzte az Időről időrét, mint tette azt anno Curtis másik remekművével, a már említett Igazából szerelemmel. Következetesen rossz döntéseket hozott tehát.
Egy ideális világban a következő kategóriákban jelölték volna a filmet:
- legjobb film (10. jelöltnek, vagy akár az Amerikai botrány helyett)
- legjobb rendezés (itt már tényleg az Amerikai botrány helyett)

11. Lélekben táncolok (2004)

http://91.207.61.14/m/uploads/v_p_images/2004/10/12484_5_screenshot.png

A Lélekben táncolok szintén egy garantált Oscar-recept alapján készült: fogyatékos-téma feltétel nélküli szeretettel nyakon öntve, szépen követhető felépítéssel elmesélve, valamint jellemfejlődéssel és sorsdrámával megspékelve. Az öt Oscar-díjjal - egyébként teljesen megérdemelten - kitüntetett Száll a kakukk fészkére c. filmet juttatja eszünkbe, és nemcsak a témája, illetve a dramaturgia miatt, hanem bizony magas színvonala okán is. Az öt Oscar-díj azonban elmaradt, de nemhogy díjig, még jelölésig sem jutott a film. Változnak az idők, vagy inkább túl "ír" volt a produkciós cég film?
Ahol egyértelmű helyet követelt, de nem kapta meg:
- legjobb film (a Kerülőutak helyett)
- legjobb férfi főszereplő (Don Cheadle mérsékelten érzékeny Hotel Ruanda-béli alakítása helyett)
- legjobb női mellékszereplő (Virginia Madsen felejthető Kerülőutak-os alakítása helyett)
- legjobb rendezés (megint csak a Kerülőutak helyett)

10. Szolgálatkészség (2012)

http://www.movietribute.com/wp-content/uploads/2014/03/Compliance-Becky-Stripped.jpg

A seregnyi nemzetközi díjjal és jelöléssel kidekorált kamaradráma szinte minden szakmai zsűrinek feltűnt, csak Oszkár bácsinak nem. (Épp emiatt lehet, hogy e remekművet csak nagyon kevesen ismerik a közönség soraiból.) Craig Zobel egészen elképesztő filmje megtörtént eseményeket dolgoz fel, ráadásul épp úgy, ahogy azok a valóságban megtörténtek. Feszültségteremtés szempontjából a legjobb bűnügyi filmekkel vetekszik, de itt mindent olyan realisztikusan ábrázoltak az alkotók, hogy csak és kizárólag a legjobb drámákkal említhetjük egy lapon. Érett, a lehető legalaposabban átgondolt, intelligensen, de mégis érzéssel elmesélt valós idejű történet, az emberi manipulálhatóság tökéletes esettanulmánya.
Ahol megfeledkezett róla az Akadémia:
- legjobb film (a Pí élete és Az Argo-akciót kivéve bármelyik jelölt helyett)
- legjobb adaptált forgatókönyv (a művészieskedő A messzi dél vadjai helyett)
- legjobb rendezés (szintén A messzi dél vadjai helyett)
- legjobb női mellékszereplő (Amy Adams The master-ben látható alakítása helyett)

9. Teremtés (2009)

http://www.iwatchstuff.com/2009/08/06/creation-bettany-darin.jpg

A Paul Bettany főszereplésével készült film Charles Darwin életét meséli el, nagyszerű arányérzékkel, hitelesen eljátszva és helyenként szívszorító módon. Joggal kérdezhetjük, hogy ugyan mi kell még egy Oscar-jelöléshez, ehhez képest viszont az a szomorú igazság, hogy Jon Amiel remekbe szabott alkotása nemhogy Oscar-jelölést nem kapott, de szinte semmit se. Mindössze egyetlen egy jelölést tudhat a magáénak, mégpedig egy nemzetközi filmzene versenyen. Figyelemre méltó film minden idők egyik legnagyobb hatású tudósáról - ennek ellenére szinte a kutya sem ismeri.
Ahol minimum jelölésig vihette volna:
- legjobb film (a, külcsínt leszámítva semmit sem érő Avatar helyett)
- legjobb rendezés (szintén az Avatar helyett)

8. Hajnali mentőakció (2006)

https://m.blog.hu/sm/smokingbarrels/image/scr_rescuedawn2.JPG

Werner Herzog filmjét szintén alig ismeri a nagyközönség, pedig nem kisebb sztár játssza benne a főszerepet, mint Christian Bale. A megtörtént eseményeken alapuló film látszólag egy tökéletesen "Oscar-szagú" alkotás, hiszen van benne hős amerikai katona, vietnámi raboskodás, kitartás, felszabadulás stb. A film tehát megfelelő recept alapján készült, ráadásul nagyszerűen sikerült, az Akadémia azonban totálisan figyelmen kívül hagyta.
Ha lett volna igazság, ezekben a kategóriákban jelölték volna a filmet:
- legjobb film (a vígjátéknak nem elég vicces, drámának nem elég mély A család kicsi kincse helyett)
- legjobb adaptált forgatókönyv (a nem azonos súlycsoportú Borat helyett)
- legjobb férfi mellékszereplő (a ripacs Eddie Murphy helyett)

7. Életrevalók (2011)

http://4.bp.blogspot.com/-786o5ysko5Y/UMucnzTyr3I/AAAAAAAAAfA/yiYtVRD0oS4/s1600/%C3%A9letreval%C3%B3k1.jpg

A méltán közönségkedvenc Életrevalók egy látszólag tökéletes Oscar-film, hiszen - akárcsak a Lélekben táncolok - ez a film is hemzseg az olyan momentumoktól (hogy az Oscar-barát alaphelyzetet ne is említsük), melyek a "hollywoodiánus" sémákból merítkeznek, ráadásul itt még az is közrejátszik, hogy a fogyatékos főszereplő barátja egy fekete bőrű. Ez a film is igaz történetet dolgoz fel (csak a valóságban arab-fehér barátságról volt szó), méghozzá zseniálisan. Idegen (francia) nyelvű lévén az Életrevalóknak leginkább a legjobb idegen nyelvű film kategóriában kellett volna aratnia, ehelyett azonban az történt, hogy dacára az Oscar-szagú performansznak, a jelölés is elmaradt. 

6. Gran Torino (2008)

http://static.guim.co.uk/sys-images/Film/Pix/pictures/2008/12/05/2grantorino460.jpg

Ez már tényleg érthetetlen. Amerika nagy kedvence, Clint Eastwood ezzel a filmjével még jelölésig sem vitte, pedig kérem szépen, tisztelettel, egy tökéletes filmről van szó. És ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy a Gran Torino valójában az Oscar egyik legkedveltebb témáját, a rasszizmust járja körül (természetesen azzal az üzenettel, hogy a rasszizmus, az bizony csúnya, rossz dolog); akkor különösen érthetetlen a mellőzés. A főhős egy zseniálisan megírt karakter, de maga a történet is nagyon egyben van. Egyike Eastwood legjobb filmjeinek, márpedig ez nagyon nagy szó az ő rendkívüli életműve esetében.
Igazságtalan, hogy nem jelölték a következő kategóriákban:
- legjobb film (a felemás Milk helyett)
- legjobb rendezés (szintén a Milk helyett)
- legjobb férfi főszereplő (Benjamin Button helyett, hiszen az a film nem Brad Pitt alakításától zseniális)
- legjobb eredeti forgatókönyv (a nézhetetlenül idegesítő Hajrá, boldogság! helyett)

5. Zodiákus (2007)

http://static.est.hu/kepek/80/galeria/80132_galeria_zodiakus_02.jpg

Fincher bűnügyi filmje egyesek szerint maga a bő lére eresztett dögunalom, mások szerint viszont a, tökéletes dramaturgiával elmesélt nyomozás történetének iskolapéldája. Jómagam ez utóbbi véleményt osztom, és érthetetlenül állok az Akadémia döntése előtt, hogy egyetlen kategóriában sem nevezte a Zodiákust. Ahol kell, ott azonnal elképesztő feszültséget teremt, egyébként viszont csodálatos profizmussal ássa bele magát a nyomozás történetébe. Minden apró részletre figyel, és közben - főhőse révén - az emberi megszállottság örvényébe is belerántja nézőit. Bárki bármit is mond, a Zodiákus Fincher egyik - ha nem a - legérettebb munkája.
Épp ezért fájó, hogy nem jelölték legalább a következő kategóriákban:
- legjobb film (a nehézkes és darabos Vérző olaj helyett)
- legjobb rendezés (szintén a Vérző olaj helyett)
- legjobb adaptált forgatókönyv (szintén a Vérző olaj helyett)

4. Nyárutó (2013)

http://www.mozi-dvd.hu/kepek/Nyaruto-2013/6-1385977538.jpg

A Nyárutó mindössze csendes félsiker lett, pedig nem így kellett volna történnie. A kamarajellegű dráma ereje vitathatatlan, minden téren átlagon felül teljesít. Egy igazi, szívbemarkoló történet nagyszerű színész- és vonalvezetéssel, nem lehet nem szeretni. A rendezés ízléses, és ha minden melodráma ilyen volna, talán nem lenne olyan negatív felhangja a szónak.
Ahol megért volna egy-egy jelölést:
- legjobb film (a 10. helyre be kellett volna csúsznia)
- legjobb női főszereplő (Sandra Bullock látványos, egyébként viszont kevéssé maradandó alakítása helyett)
- legjobb adaptált forgatókönyv (a forgatókönyvileg nem olyan erős Phillips kapitány helyett)
- legjobb rendezés (az Amerikai botrány helyére)
- legjobb zene (A könyvtolvaj helyett, hiába John Williams)

3. Zuhanás (2006)

http://www.moziplussz.hu/kepek/hirek/2008/10/zuhanas2.jpg

Minden idők egyik legcsodálatosabban eljátszott filmje az Oscart egyáltalán nem érdekelte. Persze erős volt a mezőny, ezt el kell ismerni, de a Zuhanás egy olyan szintű filmalkotás, amely nem születik minden évben (de akár évtizedekben is gondolkozhatunk). Ha valaminek, hát neki biztosan ott kellett volna lennie a főbb kategóriákban, de még a technikai területen is. Tarsem Singh örökérvényű mesterműve éppúgy igénybe veszi a szívet, akár az elménket. Épp ettől a kettősségtől olyan komplex, olyan erőteljes és zseniális. Egyszóval: hibátlan.
Hogy hol lett volna a helye? Hát ezekben a kategóriákban biztosan:
- legjobb film (akárki helyett)
- legjobb rendezés (akárki helyett)
- legjobb forgatókönyv (akárki helyett)
- legjobb jelmez
- legjobb díszlet
- legjobb zene

2. Felhőatlasz (2012)

http://filmdroid.hu/wp-content/uploads/2012/11/felh%C5%91atlasz2.jpg

A Wachowski-testvérek élete a Mátrix után amilyen jól sikerült, annyira lesajnálóan bánt vele az Akadémia. A sztárparádé, a nagyívű epikusság, a lebilincselő látványvilág, a manapság oly divatos ezotéria sem hatotta meg Oszkárt, így a film egyetlen jelöléssel sem vigasztalódhatott. Azon lehet vitatkozni, hogy tartalmilag mennyire mély és kidolgozott a Felhőatlasz (szerintem nagyon), az viszont kétségtelen, hogy a külalakja hibátlan és tökélyre fejlesztett. 
Egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy a következő kategóriákban teljesen megérdemelt lett volna a jelölés:
- legjobb látvány
- legjobb jelmez
- legjobb vizuális effektusok
- legjobb operatőr
- legjobb zene
- legjobb vágás (talán ez a legérthetetlenebb)
- legjobb smink

Szerintem helye lett volna a legfontosabb kategóriákban is, jelesül:
- legjobb film (A messzi dél vadjai helyett)
- legjobb rendezés (szintén A messzi dél vadjai helyett)
- legjobb adaptált forgatókönyv (ugyancsak A messzi dél... helyett)

1. Rush - Hajsza a győzelemért (2013)

https://dtmmr.files.wordpress.com/2013/09/rush3.jpg

Személyes kedvencem az első, ugyan mi lenne más? A Rush úgy lett az egyik kedvenc filmem, hogy közöm sincs a Forma 1-hez, sőt kifejezetten taszít a versenyautók hangja, ha hallom őket a tévében. De Ron Howard remekműve nem azért jó, mert megszeretteti velünk a sportágat, hanem azért, mert céltudatosan, rendkívül átgondolt módon mesél a rivalizálásról, illetve annak minden jellemzőjéről: kihívásról, elszántságról, féltékenységről, de mindenekelőtt a másik iránti tiszteletről. Botrányosnak tartom, hogy az Akadémia az utóbbi évek legjobb filmjét ennyire helyben hagyta.
Az alábbi kategóriákban lett volna ott a helye (akárki helyett):
- legjobb film
- legjobb rendezés
- legjobb forgatókönyv
- legjobb hang
- legjobb hangvágás
- legjobb férfi mellékszereplő (noha Daniel Brühl valójában főszereplőt játszott)

+1 Watchmen: Az őrzők (2009)

http://static.guim.co.uk/sys-images/Film/Pix/pictures/2009/3/5/1236264835505/Watchmen-002.jpg

Zack Synder legjobb filmje sem győzte meg az Akadémiát, pedig azonfelül, hogy alkotójának opus magnumja, azt is el lehet mondani a Watchmenről, hogy az egyik legjobb képregény-adaptáció (ha nem a legjobb). Látványos, gondolatgazdag, komplex és közben mindvégig szórakoztató. Igen, még a majd' 200 perces rendezői változat is, sőt az az igazi Watchmen; ha tehetitek (vagyis ha van elég időtök), azt a verziót nézzétek meg, nem fogjátok megbánni.
A jelölés mindenhol elmaradt, de ezekben a kategóriákban az igazán érthetetlen:
- legjobb vizuális effektusok
- legjobb jelmez
- legjobb smink
- legjobb látvány (vagyis díszlet)
- legjobb zene

És bizony azt is meg kell vallanom, hogy:
- legjobb film (az Avatar helyett)
- legjobb rendezés (megint az Avatar helyett)
- legjobb adaptált forgatókönyv (az Egy kis gubanc helyett)

   

   

 

   


   

 

Szólj hozzá