2015. feb 20.

A 10 (+1) legjobb Arany Málna-jelölt film

írta: Umberto
A 10 (+1) legjobb Arany Málna-jelölt film

Február 21-én, vagyis holnap ismét átadják az év legrosszabb filmes teljesítményeiért járó díjakat, az ún. Arany Málnákat. A mostani listának ez az esemény adja az apropóját. Egy olyan filmes gyűjteményt találtok itt, amelynek tagjai az 1980-tól létező Arany Málna-díj legjobb filmjei, vagyis olyan művek, amelyek érdemtelenül jutottak el jelölésig (vagy akár "meg is nyerték" a díjat), mivel alapvetően egyáltalán nem rossz filmek, sőt.

A lista végén szavazásra bocsájtom a kérdést: a 10 11 film közül melyik szolgált rá legkevésbé az Arany Málnára? Ezen kívül várom a kommenteket is - ha esetleg tudtok ezeknél jobb "málnás" filmeket, azokra vevő vagyok.  

10. Vadiúj vadnyugat (Barry Sonnenfeld, 1999)

http://images.complex.com/complex/image/upload/t_article_image/wkb1tqyyjm6ihleaufbm.jpg

A neves filmrendező, Barry Sonnenfeld közvetlenül a Men in Black első részének világraszóló sikere után álmodta vászonra ezt a szórakoztató látványorgiát, amely a sok-sok kisebb díj után valósággal tarolt a 2000-es Arany Málna-díjátadón. Övé lett a legrosszabb film, a legrosszabb páros (a két főszereplő, vagyis Will Smith és Kevin Kline párosa), a legrosszabb rendező, a legrosszabb forgatókönyv, valamint a legrosszabb dal díja is. Ezenfelül anyagilag sem volt túl sikeres a film, hiszen bár gigaköltségvetését (170 millió dolcsi) a végén csak be tudta hozni (220-ig jutott, hála a világszerte történő forgalmazásnak), de az alkotók ennél minden bizonnyal jóval többre számítottak.

Pedig vannak erényei, és nem is kevés: a látványon kívül ilyen a két főhős ötletes karakterrajza, a dinamikus történetmesélés, a szellemes dumák és persze Salma Hayek jelenléte.

9. Cliffhanger - Függő játszma (Renny Harlin, 1993)

http://www.virginmedia.com/images/2Feb_vertigo-cliffhanger-590x350.jpg

E három Oscar-díjra jelölt alkotás 1994-ben felkerült az év legrosszabb filmjeit tömörítő listára is, de végül az Arany Málna nem neki jutott, pedig málnából akár 4-et is kaphatott volna: a legrosszabb film, a legrosszabb férfi mellékszereplő (John Lithgow), a legrosszabb női mellékszereplő (Janine Turner) és a legrosszabb forgatókönyv kategóriájában jelölték. Anyagilag viszont jól teljesített a film, a 65 milliós büdzséből 255 milliós bevétel lett, úgyhogy a Die Hard 2 rendezője, Renny Harlin végül nem bukott bele a dologba (és később olyan filmeket rendezhetett, mint a Háborgó mélység, az Egy gyilkos agya, vagy az idei Arany Málna-jelölt Herkules legendája).

Pedig Stallone itt is odateszi magát, a film az elejétől a végéig izgalmas, és ha nem várunk tőle lelki mélységeket és katarzist, akkor különösebben nem csalódhatunk a filmben.

8. A skarlát betű (Roland Joffé, 1995)

http://www.genevievevalentine.com/wp-content/uploads/2011/09/sl10.jpg

A Gyilkos mezők és A misszió kritikai sikere, vagyis két rendezői Oscar-jelölés után Roland Joffé alaposan mellényúlt a Nathaniel Hawthorne regénye nyomán készült A skarlát betűvel. Jóllehet a film elkerülte az oltári nagy égést, hiszen a 7 Arany Málna-jelölésből végül csak 1 jutott neki (a legrosszabb remake díja), de ahhoz képest, hogy az alkotók vélhetően inkább az Oscar-díjra pozicionálták volna művüket... nos, ehhez képest ez a végeredmény is oltári nagy égés. Joffé rendező öt évvel később a Vatel c. munkájával némileg szépített megcsúnyult presztízsén, mint ahogy Demi Moore pályája sem torpant meg (akárcsak a két nagy név, Gary Oldman és Robert Duvall karrierje).

Pedig A skarlát betű egy gyönyörű zenével megtámogatott megható és elgondolkodtató film, amely még ma is erőteljes, jóllehet már majd' 20 éves alkotásról van szó.   

7. Ideglelés (Daniel Myrick - Eduardo Sánchez, 1999)

http://cdn.filmschoolrejects.com/images/The-Blair-Witch-Project.jpg

Manapság divat fikázni, de az igazság az, hogy az Ideglelés annak a formabontó stílusirányzatnak (vagy alműfajnak) a legjelentősebb előfutára, melyet az áldokumentarista jellegű kézi kamerás, idegen szóval ún. found footage filmek képviselnek (méghozzá mára már igen szép számmal). A nagyon alacsony (mindössze 60 ezer dollár) költségvetésű horrorfilm világszerte kasszát robbantott, így a tiszta haszon közel 250 millió dollárra rúgott a végén. Valószínűleg ez a döbbenetes siker ösztökélhette arra az Arany Málna-díj kiosztóit, hogy e - szó szerint - korszakalkotó filmet a listára tegyék, ráadásul még "nyerjen" is az egyik kategóriában (a legrosszabb színésznő).

Persze ma már - amikor a padlás is tele van az efféle kézi kamerás filmekkel - nem üt akkorát, mint újkorában, de az Ideglelés filmtörténeti szerepét egyszerűen felesleges vitatni.

6. A Föld után (M. Night Shyamalan, 2013)

http://oyster.ignimgs.com/wordpress/stg.ign.com/2013/05/after-earth1.jpg

A tavalyi év egyik legrosszabb filmjének kikiáltott A Föld után 6 Arany Málna-jelölésből végül hármat tudott díjra váltani, amiből a legrosszabb színész (Jaden Smith) díjával még én sem akarok vitatkozni. A többivel viszont annál inkább, hiszen Shyamalan filmje egyáltalán nem olyan rossz, mint azt híresztelik róla (félreértés ne essék: nem is jó), csak épp a rendezőtől nem ilyet, nagyon nem ilyet várna az ember egy Hatodik érzék után (aminek már több mint 16 éve, és azóta csak egyre rosszabb filmekkel rukkol elő a mester). Egy-egy újabb fiaskó után még mindig szórakoztató dolog őt ekézni, illetve málnákkal megszégyeníteni, de ő nem csügged: ez év szeptemberében jön ki az újabb filmje, The Visit címmel (és állítólag horrorkomédia lesz).

Miként a Vadiúj vadnyugat, A Föld után is csak a világszerte történő forgalmazásnak köszönheti azt, hogy végül jövedelmezővé vált: 130 milliós büdzséjével 240 milliót fialt a mozipénztáraknál.

5. G. I. Joe - A Kobra árnyéka (Stephen Sommers, 2009)

https://m.blog.hu/ro/rovidfilmkritika/image/GIJoe.jpg

A pofás akciójelenetekkel teletűzdelt G. I. Joe - A Kobra árnyéka kellemes nyári popcornmozinak indult, aztán szégyenszemre hatszoros Arany Málna-jelöltté "fajult". Stephen Sommers rendező A múmia-filmek és a Van Helsing után ismét egy agykikapcsolós sikerfilmet hozott tető alá (több mint 300 millás bevétellel), később mégsem őt kérték fel a folytatás megrendezésére. A hat Málnából végül csak egyetlen egyet kapott meg a film (Sienna Miller, vagyis a legrosszabb női mellékszereplő révén).

Pedig A Kobra árnyéka az adott év leglátványosabb akciójelenetével rendelkezik (a párizsi üldözés), nincs benne idétlen poénkodás, sem pedig giccs, végig pergő, gyors a ritmusa, egyszóval egy szerethető látványfilm. 

4. Több mint testőr (Mick Jackson, 1992)

http://www.themoviescene.co.uk/reviews/_img/1993-3.jpg

Seregnyi (szám szerint hét) Arany Málna-jelölése mellett, a Cliffhangerhez hasonlóan, Mick Jackson filmje is büszkélkedik Oscar-jelölésekkel (szám szerint kettővel). Igaz, ez utóbbit csak két dalának köszönheti, míg a málnásban többen is megtalálhatók (maga a film, Kevin Costner, Whitney Houston, a forgatókönyv, sőt még egy harmadik dal is). Szerencsére ezek közül egyiket sem váltotta díjra, de már a jelölések is érthetetlenek, tekintve, hogy elképesztő anyagi sikernek örvendett (25 millás büdzsé után 410-es bevétel), és a többség kifejezetten jó filmnek tartja a Több mint testőrt. Anno a magyar tévé is nagy sikerrel vetítette újra és újra, én pedig ekkor a tévé elé vetettem magam újra és újra.

3. Tisztességtelen ajánlat (Indecent Proposal, 1993)

http://fem3.hu/data/files/5/5398.w.jpg
Hát igen, egy újabb Demi Moore-film a 90-es évekből, ami teljesen érdemtelenül került az Arany Málna látómezejébe. Hét kategóriában is málnára jelölték, és végül háromban lett "győztes": legrosszabb film, legrosszabb férfi mellékszereplő, legrosszabb forgatókönyv. Tökéletesen érthetetlen döntések sora, amikre egyszerűen nincs magyarázat. Mire volt jó ez a megszégyenítés? Valamelyik stábtag (akár Redford, akár Woody Harrelson, vagy a kiváló rendező, Adrian Lyne) elrúghatta a pöttyöst a bizottsági embereknél, mással nemigen tudom megmagyarázni a málnákat. Merthogy ez a film, kérem szépen, nemhogy nem rossz, de nagyon is jó, sőt sokkal inkább Oscar-jelölést érő színvonal, semmint Arany Málna. És még Demi Moore se rossz benne.

Ha nem hiszed, nézd meg! Megéri.

2. Az esemény (The Happening, 2008)

http://www.tersninja.com/wp-content/uploads/2009/12/the-happening-park.jpg

Megint egy Shyamalan-múvi, ami megint nagyon nem tetszett egyes kritikusoknak (na jó, a legtöbbnek), bár ez korábban készült, mint A Föld után, úgyhogy nem tudom, miért írtam azt, hogy "megint és megint". (Arany Málnát e lista írójának! Köszönöm!) Shyamalan ezen agymenését (is) lehet utálni, de az megkérdőjelezhetetlen, hogy az alapszituáció kellőképp érdekes. Ha nem várunk egy Hatodik érzéket, akkor a megvalósítással se lehet sok gondunk, sőt - A Föld utánnal ellentétben - itt a színészek se rosszak. Anno a film előzetesét rongyosra néztem, és utána a film (bár nem adott annyit, amennyit vártam tőle) sem okozott csalódást, még a nagy-nagy megoldást sem éreztem gagyinak vagy megemészthetetlennek. Négy Arany Málna-jelölésig jutott, és szerencsére nem tovább. A mozikasszáknál vonzotta a fáradhatatlan Shyamalan-hívőket: az 50 milkós költségvetésből szép, 163 millió dollár lett.

1. Nagy Sándor, a hódító (Alexander, 2004)

http://history-of-macedonia.com/wp-content/uploads/2010/01/aristander.jpg

Oliver Stone három órás filmeposzának zenéjét és operatőri munkáját különböző fesztiválokon már jutalmazták, amikor jött az Arany Málna a maga arcpirító 6 jelölésével, ahol már a film egyéb aspektusait (színész, színésznő, forgatókönyv, rendező) alázták porig. Az sem sokon múlott, hogy ne legyen anyagi bukta a dologból, a megaköltségvetés (155 millió dollár) ugyanis csak az utolsó pillanatban térült meg világszerte. A rendező szerint ez az egyik (ha nem a) legjobb történet, amit valaha írt, és habár ezzel az állítással bőven vitatkozhatunk, az is tény, hogy már csak a megmunkáltsága lévén sem indokolt a Nagy Sándor-film Arany Málna-közelsége.

+1 Pearl Harbor - Égi háború (Michael Bay, 2001)

http://www.slantmagazine.com/assets/film/pearlharbor.jpg

A legjobb hangvágás Oscar-díjával jutalmazott film egy nappal a díj előtt az Arany Málna-átadón is érdekelt volt, mégpedig hat kategóriában: legrosszabb film, színész (Ben Affleck), legrosszabb színészgárda (Affleck, Kate Beckinsale, Josh Hartnett), legrosszabb remake, rendező, forgatókönyv. A "díj" végül megjutalmazott Michael Bay filmjének, és így üres kézzel távozhatott a gálaestről, de aztán - 2010-ben - az évtized legrosszabb színészeinek listájára ismét felkerült, méghozzá Ben Affleck révén.

Pedig a giccsbe forduló befejezésen kívül a film egy profi módon megcsinált hollywoodi iparosmunka, ami semmivel sem kevesebb, mint a hasonszőrű heroikus háborús moralizálások.

 

 

Szólj hozzá