Az elmúlt 10 év legnagyobb Oscar-versenyei
A szaksajtó minden évben kiemel két olyan filmet, melyek az adott esztendőben az Oscar-díj legnagyobb várományosai. Ez ebben az évadban sincs másként, hiszen gondoljunk csak bele: melyikünk tudja megjósolni, hogy a Boyhood vagy a Birdman fog nyerni? Az szinte biztosnak látszik (vagy legalábbis elég valószínű), hogy a többi hat versenyző (A Grand Budapest Hotel, a Whiplash, a Kódjátszma, a Selma, A mindenség elmélete, az Amerikai mesterlövész) nem igazán rúghatnak majd labdába a legjobb film kategóriájában, na de az jó kérdés, hogy Boyhood vagy Birdman? Birdman vagy Boyhood?
Hétfőre virradóra jön az Oscar-gála, úgyhogy most az elmúlt évtized legnagyobb párharcait szedtük egy csokorba, vagyis azt a 20 filmet, amik a legnagyobb eséllyel a végsőkig küzdöttek az Amerikai Akadémia kegyeiért. De a 20 filmből csak a fele nyerhetett, a másik 10-nek be kellett érnie a jelöléssel. Idézzük hát fel, mik voltak a nyerő filmek, illetve mik voltak a lúzerek! Jöjjön az elmúlt évtized 10 legnagyobb filmes párharca, évenkénti bontásban!
2005
Az aviátor vs. Millió dolláros bébi
A 10 évvel ezelőtti Oscar-széria legjobb film kategóriája két hollywoodi legenda, Martin Scorsese és Clint Eastwood versengéséről szólt. Előbbi Az aviátorral, utóbbi a Millió dolláros bébivel próbálta kiütni a másikat. Az Oscar előszobájának számító Golden Globe-ot Az aviátor vitte, mint ahogy övé lett a BAFTA is. Sokáig az Oscar-díj estjén is úgy tűnt, hogy Scorsese filmje padlóra küldi ellenfelét, hiszen a technikai díjak bezsebelése után Az aviátor győzött a vágás kategóriájában is.
Ám ekkor következett "a bébi" elképesztő véghajrája, amely során négy kategóriában is az övé lett a szobor, ami azt jelenti, hogy Az aviátor sem a legjobb rendező, sem pedig a legjobb film kategóriáját nem tudta hozni. Így a végén Eastwood és a Millió dolláros bébi nevethetett, véleményem szerint teljesen megérdemelten.
Az esélyesebb győzött? A korábbi díjak alapján nem, a nézők és a kritikusok véleménye alapján igen.
2006
Ütközések vs. Túl a barátságon
A nemzetközi szaksajtó a 2005-ös Oscar-gála legnagyobb esélyesének a Túl a barátságon c. filmet tartotta. Ang Lee romantikus drámája a BAFTA díját és a Golden Globe-ot már bezsebelte, ráadásul úgy, hogy utóbbin Paul Haggis filmjét, az Ütközéseket még csak nem is jelölték a díjra!
Jött az Oscar, és vele együtt jött Ang Lee rendezői díja is, megverve ellenfelét, Paul Haggist. A forgatókönyv kategóriáját mindkettő hozta (az egyik az adaptált, a másik az eredeti írások közül), és amikor a legjobb film kategóriája győztesének az Ütközések nevét (vagyis címét) olvasták fel, mindenki megütközött meglepődött.
Az esélyesebb győzött? A korábbi díjak alapján nem, a nézők és a kritikusok véleménye alapján sem. Nagy meglepetés született.
2007
A tégla vs. Bábel
Miután a Golden Globe-on arató musical, a Dreamgirls kiesett a legjobb film versenyéből (pedig egyébként ő kapta a legtöbb jelölést), az Oscar leginkább Scorsese és Inarritu filmjének a csatájáról szólt. Az eddigi legnagyobb anyagi sikert hozó Scorsese-múvi, A tégla a Golden Globe-on alulmaradt a Bábellel szemben, ugyanakkor a rendezői díj Scorsese-t illette, nem pedig Inarritut. A 2007-es Oscar-gálán A tégla három kategóriában is megverte ellenlábasát, és végre - annyi mellőzés után - a rendezői Oscar is Scorsese-é lett.
Az esélyesebb győzött? A korábbi díjak alapján igen, a nézők és a kritikusok (egy részének) véleménye alapján szintén.
2008
Nem vénnek való vidék vs. Vágy és vezeklés
Az egyik legérdekesebb Oscar-versenyt e két film párharca hozta. Az Akadémia díjáig vezető rögös úton ugyanis sokkal határozottabban lépett fel a Vágy és vezeklés, már ami a fontosabb díjakat illeti (övé lett a BAFTA és a Golden Globe is). Ennek ellenére a kritikusok váltig állították, hogy a Coen-fivérek filmje, a Nem vénnek való vidék mellett senki sem rúghat labdába, sőt a második számú esélyesnek a legtöbben nem is Joe Wright alkotását, hanem a Vérző olaj c. filmet tartották. Az önjelölt jövendőmondóknak végül is igazuk lett: a Vágy és vezeklés egyetlen kategóriában sem tudta megverni ellenfelét, az viszont nemcsak a legjobb adaptált forgatókönyvet, de magát a legjobb film díját is elhappolta Wright filmje elől.
Az esélyesebb győzött? A korábbi (fontosabb) díjak alapján nem, a kritikusok véleménye alapján viszont egyértelműen.
2009
Gettómilliomos vs. Milk
Az elmúlt évhez hasonlóan itt is elég egyértelmű volt a győztes kiléte, pedig számos szaklapban lehetett olvasni, hogy ideális esetben Gus Van Sant filmjének, a Milknek kellene győznie, nem pedig az óriásszörnyként szinte minden létező díjat felzabáló Gettómilliomosnak. Ez az Oscar-év tehát inkább jelképes csatáról szólt, semmint valóságosról. Már a BAFTÁN és a Golden Globe-on is Danny Boyle filmje nyert (utóbbira ráadásul nem is jelölték a Milket), úgyhogy ez az év voltaképpen egy kakukktojás. A Gettómilliomost nem kevesebb, mint 10 Oscar-díjra jelölték, és ehhez mérten 8-at be is gyűjtött. Ezzel az elképesztő (és előre borítékolható) díjesővel senki sem vehette fel a versenyt.
Az esélyesebb győzött? Igen, minden tekintetben.
2010
A bombák földjén vs. Avatar
Az év (vagy inkább évtized) legnagyobb filmes szenzációjának számító Avatar 5 évvel ezelőtt az Oscar egyik legfőbb esélyese volt, csakúgy mint Kathryn Bigelow háborús filmje, A bombák földjén. Mindkét film 9-9 jelöléssel vágott neki a csatának, és bár az nem volt kérdéses, hogy Cameron műve a technikai díjakat kivétel nélkül be fogja gyűjteni, azt nem lehetett tudni, hogy mire lesz képes a legfontosabb kategóriákban (ahol még a harmadik nagy esélyessel, Tarantino Becstelen brigantikjával is meg kellett küzdenie). A BAFTA A bombák földjén landolt, a Golden Globe viszont az Avataré lett. A rendezői Oscart Bigelow vitte, de a... nincs de: a legjobb filmnek is A bombák földjént választották. Az Avatarnak tehát meg kellett elégednie a "szerény" 3 technikai Oscar-díjjal.
Az esélyesebb győzött? A korábbi díjak alapján talán, a kritikusok véleménye alapján viszont mindenképpen.
2011
A közösségi háló vs. A király beszéde
Na, ez aztán szórakoztató év volt! A legnagyobb esélyesnek az utolsó utáni pillanatokban kikiáltott A király beszéde 12(!) jelölést tudhatott a magáénak, míg a másik nagy-nagy favorit, A közösségi háló "csak" 8-at. Ekkor tehát két olyan eshetőség forgott kockán, hogy vagy nagyot bukik valamelyik film, vagy tarolni fog. Végül a harmadik forgatókönyv valósult meg: mérsékelt sikert arattak mindketten, Tom Hooper filmje 4, a Facebook-film pedig 3 jelölést váltott díjra. A legjobb film viszont A király beszéde lett, sőt a férfi főszereplő, valamint a rendező kategóriájában is legyűrte David Fincher moziját, jóllehet A közösségi háló korábban sikert aratott a Golden Globe-on, és seregnyi díjban oda-vissza verte dadogós királyról szóló múvit.
Az esélyesebb győzött? A korábbi díjak alapján nem, a kritikusok viszont mindkettőt nagyjából egyformán szerették.
2012
A némafilmes vs. senki
Nagyon ritka az olyan, amikor egy Oscar-jelölt filmnek nincs komolyan vehető ellenfele az adott esztendőben. 2008-ban a Nem vénnek való vidék, 2009-ben pedig a Gettómilliomos számított toronymagas esélyesnek, de mindketten úgy voltak favoritok, hogy közben el lehetett képzelni azt, hogy esetleg nem ők, hanem valaki más nyer majd (bár a Gettómilliomos is csaknem "némafilmes-szintű" esélyes volt). Michel Hazanavicius rendező filmje a BAFTA és a Golden Globe megszerzése után már csak azon töprenghetett, hogy a 10 Oscar-jelölésből vajon mennyit vált majd valóra. Végül a fele jött össze, de mindenképp az erősebbik fele (vagyis azok a kategóriák, ahol várható, sőt szinte biztos volt a győzelme), hiszen megnyerte a legjobb film, a legjobb rendező és a legjobb férfi főszereplő díját is.
Az esélyesebb győzött? Nem is volt kérdés.
2013
Az Argo-akció vs. Lincoln
A két évvel ezelőtti gála előtt az Argo tűnt a legesélyesebbnek, de komoly kihívókkal nézett szembe: Lincoln, Pí élete, A Bin Laden-hajsza. E kihívók közül Steven Spielberg filmjének, a Lincolnnak volt a legnagyobb sansza megszorongatni Ben Affleck mesterművét, ami előzetesen a BAFTÁt és a Golden Globe-ot is begyűjtötte, sőt ez utóbbinak a rendezői kategóriáját is elvitte Affleck. Ezért volt olyan meglepő, amikor kiderült: az Argót nem jelölték a rendezői díjra, és ez egyúttal tökéletesen felborította az addigi papírformát, hiszen hogyan nyerhetne egy olyan film Oscart, aminek a rendezője még csak jelölésig sem jutott? A Lincoln ekkor vált igazán esélyessé, de végül hoppon maradt. Az Argo - felrúgva az Oscar kimondatlan "szabályait" - rendezői jelölés nélkül zsebelte be a legjobb film díját.
Az esélyesebb győzött? A korábbi díjak alapján igen, és a kritikusok, valamint a nézők is az Argót várták fődíjazottnak.
2014
12 év rabszolgaság vs. Gravitáció
Tavaly ilyenkor ez volt a fő kérdés: Bullock űrdrámája vagy a rabszolgafilm? Technikai oldalon a Gravitáció toronymagasan verte a mezőny többi tagját, de a legjobb film díjazottja az utolsó pillanatig kérdéses volt. A mindent eldöntő ütközetre a 12 év rabszolgaság a BAFTA díjával és a Golden Globe-sikerrel gyúrt, önbizalmat szerezve magának, de közben jogosan tartva a másiktól, a Gravitáció ugyanis számos rendezői díjjal büszkélkedhetett. Végül azonban az Oscar-gála sem tartogatott meglepetéseket: a rendezést vitte Cuarón a Gravitációval, a legjobb film viszont Steve McQueen műve, a 12 év rabszolgaság lett.
Az esélyesebb győzött? Tulajdonképpen igen, mind a film, mind pedig a rendezői kategóriában.